maandag 16 november 2015

Zomerstorm gezien vanaf het water

...Telegraaf mei 1983...
12 Mei 1983 zal menig zeilliefhebber in het geheugen gegrift staan. De weersverwachting voor die dag was goed en veel mensen gingen het water op. Maar vanuit het zuidwesten naderde in hoog tempo een actief lagedrukgebied, afkomstig vanuit het Kanaal. In het weermannen-jargon een ‘Kanaalrat’, die het KNMI niet tijdig had zien aankomen. In drie uur tijd passeerde het lagedrukgebied als een windkracht 10-storm Nederland, daarbij de watersporters volkomen overvallend. Enkele mensen kwamen om nadat ze overboord sloegen of hun boot zonk.

Joop Geevers uit Nuenen was die dag ook op het water. “In de week van Hemelvaartsdag gingen wij met de toen grootste zeezeilvereniging van Nederland de ‘PZV-Zeezeilvereniging voor PHILIPS-medewerkers’ altijd een week de zee op. In mei 1983 ging de Ramsgate Rally met een vloot van 14 jachten volgens plan naar het 100 mijl westelijker gelegen United Kingdom.”

“Naast secretaris van PZV was ik ook één van de PZV-gebrevetteerde navigator-wachtleiders, met een jaren eerder in de Zeevaartschool te Amsterdam behaald diploma Theoretische Kustnavigatie op zak. En in dat jaar 1983 fungeerde ik op verzoek als Navigator-Wachtleider naast Schipper-eigenaar Harry van Eijsbergen op de Westerly Centaur ‘J’Arrive’. We verzamelden in Zierikzee en voeren op eigen verantwoording naar het Belgische Blankenberge. Het aan de oversteek voorafgaande ‘inschommelen’."

...Limburgsch Dagblad 14 mei 1983...
Het is inmiddels meer dan dertig jaar geleden. Elektronica voor plaatsbepaling (GPS) en een computer voor weerkaarten hadden de mensen van de PZV niet.  “De navigatie geschiedde uitsluitend op kompas en via allerlei berekeningen “met de hand” in de vooraf aangeschafte zeekaarten.  In de zeekaarten werkte je daarom vooraf ook de laatste berichten voor de zeevaart bij met de jongste gegevens over veranderingen. Je zorgde dat de Almanak en de voor onze tocht belangrijke Getijdentabellen bij de hand lagen.”

Joop Geevers vertelt hoe hij met potlood de koers bijhield, rekening houdend met de drift van het schip en richting en sterkte van de wind; constant alle afwijkingen verwerkend. In het vaarplan werden de nodige tonnen/boeien en lichtschepen opgenomen en onderweg werd met de peilkompas de positie opgenomen. Dat werd weer vergeleken met je potloodlijn in de zeekaart en leidde dan vaak tot een herziene koers voor de stuurman aan het roer.
“Onderweg had ik het druk met onder meer weerberichten beluisteren en optekenen om daarmede je eigen weerkaart te maken. De conclusies daaruit besprak je met de schipper. En zo nodig werd het vaarplan aangepast. In de middag om 16u50 hoorde ik op BBC4: GALES (stormachtige wind). Tesamen met de in het logboek vastgelegde teruglopende barometerstanden: oppassen dus! Na enkele te overwinnen perioden van zeeziekte en uren koude regen liepen we om 22u40 in het donker binnen in Blankenberge. Na afmeren wil je wel een warme hap en die kregen we om 24u30 nog bij Els in bar Moby Dick. Hulde!”

“Tijdens de volgende briefing attendeerde ik op in mijn ogen onbetrouwbare kleine depressie onder het United Kingdom. Wij gingen voor de eerste keer niet “naar Engeland varen”. Na korte kusttochten naar Nieuwpoort en terug naar Blankenberge, waar wij op die Hemelvaartsdag op de pier een windkracht 12 Bft gemeten hebben, de gehele dag de marifoon beluisterden over de reddingsoperaties op zee. Waaraan de Belgische Zeemacht en de naast onze ligplaats in een weiland af-en-aan vliegende helikopters en reeksen ambulance-auto’s deelnamen.” Het latere excuus aan NL van het KNMI vond Joop magertjes. “Maar er is aldaar sindsdien veel verbeterd.”

Geschreven door:
Joop Geevers

Vind je dit leuk? Lees dan ook:
- Noodweer boven Veghel en Sint-Oedenrode
- Peilschaal "Lith-dorp"

De beste verhalen via e-mail ontvangen?



Geen opmerkingen: