vrijdag 18 september 2015

Recht op een nieuwen mantel


Reclametekenaars uit de vorige eeuw maakten vaak de meest prachtige plaatjes. Ook in het Boxmeers Weekblad van 24 september 1932 treffen we een mooi exemplaar aan. 

De jaren dertig: crisistijd in Nederland. De export was drastisch gedaald waardoor bedrijven zich op de Nederlandse consument gingen richten met teksten als: ‘Koop Nederlandsch Product’. De overheid maakte tijdens de crisis ook gebruik van reclame, bijvoorbeeld door campagnes te voeren met de slogan ‘Sterk door Werk’. Tegen die context is de tekst in deze advertentie vrij opmerkelijk: "Door de groote veranderingen in de Mode heeft elke Vrouw elk seizoen recht op een nieuwen Mantel."


Dat lijkt niet helemaal aan te sluiten bij de geest van de crisisjaren. De advertentie gaat zelfs nog verder: de prijzen zijn zelfs zo opzienbarend laag (in ieder geval volgens de reclametekst...) dat je wel twéé jassen kon aanschaffen. Bijzonder en het is maar de vraag of er zoveel dames ieder seizoen een nieuwe jas kon kopen. Maar dat doet niets af aan de mooi gestileerde tekening van vrouwen met eindeloos lange benen, hoedje op en tasje in de hand.

Geschreven door:
Marilou Nillesen

Vind je dit leuk? Lees dan ook:
- Advertentie of huwelijksannonce?
- De zeep der wijzen!

De beste verhalen via e-mail ontvangen?







Geen opmerkingen: